Digitale Zeeslag

“Midscheeps” roept Bart, “dat is de beste plek om ‘m te rammen”. We kijken op de computer hoe een 1200 voet lange tanker via het kanaal op weg is naar zijn bestemming. En dat is niet de enige. We hebben in de afgelopen dagen bij Brest, het kanaal, de route naar Antwerpen en vele andere zeehavens honderden boten gezien met en zonder AIS.

AIS is het Automatic Identification System waar de scheepvaart gebruik van maakt. Grotere boten zijn verplicht om het te voeren, kleinere boten en sommige beroepsgroepen als vissers zijn niet verplicht, maar doen het vaak wel. Zo ook de DD. Zowel een zender als een ontvanger. Zo kunnen we zien welke schepen er bij ons in de buurt zijn, maar kunnen ze ons ook zien. Niet alleen. De naam, maar ook de grootte, richting, snelheid, soort schip, etc. Geen overbodige luxe als je bedenkt dat sommige schepen 3x a 4x zo breed zijn als de Dikke Druyff lang is…

 

Een screenshot van de Druyff en wat andere boten.
Een screenshot van de Druyff en wat andere boten.

Als je deze techniek combineert met het feit dat de Druyff op het stellen van de zeilen na ongeveer helemaal op de computer kan varen maakt het net digitale zeeslag……

Bart en ik kruipen in de zenuwcentrum van de Dikke Druyff achter de computer…. tijd voor een spelletje zeeslag! We kunnen op basis van de richting en snelheid precies laten uitrekenen welke koers we moeten varen om die olietanker midscheeps te rammen. Zo’n olie tanker is al snel meer dan 1000 voet lang en niet wendbaar, dus een makkie. We moeten goed rekening houden met de snelheid van soms wel meer dan 20 knopen, maar de computer vertelt ons precies wat we moeten doen! En zo’n grote jongen is niet snel te missen. Soms moeten we nog een keer aanhalen om de tanker voldoende schade te berokkenen, maar wel per tanker 1 punt en als bonus een mooie fakkel!

Lastiger zijn de kleinere cargo ships. Deze zijn een stuk kleiner en varen dezelfde snelheid als de grote tankers, dus vereisen meer precisie. Daarom 2 punten per schip tot 500 voet lang. De container schepen zijn het mooiste. Deze kapseizen zo mooi door de hoge belasting!

Echt lastig wordt het bij de snelle boten. Speed ferries en draagvleugelboten zijn snel (tot wel 40 knopen), klein en relatief wendbaar. Hiervoor halen we dan ook het geheime wapen uit de kast. We schakelen ons AIS en actieve radar reflector uit en gaan dwars op de route liggen. Of hij crasht in ons, of hij maakt een last minute draai en slaat over de kop! Hoppa, 3 punten per ferry in de pocket! Bijkomend voordeel: andere schepen schieten te hulp om de passagiers uit het wat te vissen! Dat scheelt ons weer zoeken naar nieuwe doelen!

Maar dat trucje van de AIS uitschakelen wordt ook tegen ons gebruikt… VISSERS. Net onkruid, ze zijn overal maar voeren geen AIS. Een tactische beslissing om de Dikke Druyf te ontwijken… maar wij zijn niet voor 1 gat te vangen. Omdat we natuurlijk niet bovendeks willen komen zetten we onze radar aan. Hiermee zien we de vissers redelijk goed en onze rader heeft een automatisch volg systeem! Zo kunnen we de vissers volgen op de radar en weten we precies de koers en snelheid. Strategisch wachten we tot de visser zijn netten heeft uitgegooid om te slepen. Zijn snelheid is dan nog maar 2 knopen! De ideale kans voor de Dikke om de ram boeg weer in te zetten en de zee te bevrijden van zo’n schip!:  Klein, onzichtbaar, wendbaar en sneller dan de Druyff; alle vier de punten meer dan waard!

Nu alleen die verrotte onderzeeboten nog. Onze forward looking sounder doet zijn best.. maar tot nu toe geen sjoege… geen 5 punten… en we hebben het vislood en paravane sinkers nog wel kaar liggen om ze te bestoken!

Oh, en wij zijn weer in Nederland! Vanmorgen zijn we de haven van Vlissingen binnen gelopen. Morgen nog even naar St. Annaland en dan is het echt klaar! Al bijna 1600 mijl er op zitten!

2.621 gedachten over “Digitale Zeeslag”

  1. how much does the viagra cost
    [url=http://viagrabs.com/]http://viagrabs.com/[/url]
    getting your doctor to prescribe viagra
    viagra
    does all insurance cover viagra

  2. informaciГіn sobre el medicamento cialis
    [url=http://cialisle.com]generic cialis online[/url]
    achat cialis soft
    buy cialis
    free cialis voucher for 30 days free pills

  3. walmart price of viagra
    [url=http://viagrabs.com/]generic viagra[/url]
    getting viagra in bali
    viagra
    can you buy viagra over the counter in australia

Reacties zijn gesloten.