De laatste loodjes! 49.22.8N 3.11.0W

Een aantal dagen hebben we niets van ons laten horen. Terwijl we nota bene perfect internet hadden. We hadden zelfs alle fotootjes kunnen uploaden. Maar ja ……….., geen tijd!
Na onze aankomst in Brest op zaterdag, circa 8 uur ’s morgens, hebben we ons aangemeld bij de receptie van de Marina en gevraagd waar we terecht konden voor een reparatie van de stagen. (Het bleek al snel, dat de kotterstag (de stag waar de kleine fok aan vastzit) helemaal gebroken was, en de SB hoofdstag (achterwant) gedeeltelijk. Je kunt dus wel stellen, dat we geluk hebben gehad. Voor hetzelfde geld hadden we de mast overboord gezeild, ergens in het midden van de Golf van Biskaje (of de Golfe du Gascogne, zoals de Fransen ‘m noemen) En dan hadden we nu nog steeds ergens gedobberd in het midden van die grote plas!!
Snel bleek dat alles “tuigers” en “Mastenmakers” dicht waren. Dus een pitsstop voor enkele dagen. Onze “steigerbuurman” kende alle tuigers en adviseerde ons naar Berra te gaan. Op maandagmorgen hebben we samen met Bernard van Berra gekeken naar de opties. Uiteindelijk hebben we  gekozen voor een nieuwe kotterstag en een reparatie van de zijstag. Hiermee moest het mogelijk zijn veilig naar Nl te varen. De kotterstag kon direct gemaakt worden, de zijstag zou dinsdag klaar zijn, omdat er ook aan moest worden gelast. Dus vertrokken we aan het eind van de maandag met een nieuwe kotterstag, terug naar de DD. Het was nog een hele klus om ‘m gemonteerd te krijgen, want het hele profiel van de rolfok moest gedemonteerd worden, en daarvoor moesten allemaal inie mini inbus boutjes worden losgedraaid. En de helft hielp niet mee! Boren dus, en daarna weer nieuwe draad tappen! Maar maandagavond was de kotter gereed. Op dinsdag eind van de morgen was de zijstag klaar. Persoonlijk naar ons toegebracht door Bernard. En na een paar uur stond de mast weer keurig recht en goed “getuned” (het was tenslotte toch ook een pitsstop!) op de DD. Nog ff douchen, de rekening van de Marina betalen en spaghetti-ham-kaas eten, en daarna als de wiedeweerga weg! Want het “getijde-window” om bij Brest naar buiten te varen en dan naar het Noorden, tussen Ile D’Ouessant en het vaste land van Bretagne, het Chenal du Four, is maar heel beperkt. Mik je het fout uit, dan heb je zomaar 4 kts stroom tegen. En dat schiet echt niet op!! Maar voor ons kwam het net goed uit. We spoten er  doorheen. Gelukkig allemaal in het pikke donker, zodat we alle enge rotsjes, net boven het water uit, niet konden zien!! 🙂
Ook daarna, het kanaal in, konden we nog lekker veel bonus pakken. Inmiddels zijn we al bijna bij Guernsey, binnen 18 uur. Het loopt dus lekker. Met een beetje geluk stromen we verder het kanaal in en zijn we over 30 uur, precies met hoog water, in Dover. Kunnen we meteen doorstomen naar Oostende, waar Birgit ons staat op te wachten.

woensdagmiddag 02/10/2013 14 uur
12 mijl van Guernsey
windkracht 3-4, halve wind
Snelheid 6 – 65, kts, SOG 5-5,5 kts (1 knoop stroom tegen)

1.334 gedachten over “De laatste loodjes! 49.22.8N 3.11.0W”

Reacties zijn gesloten.