Al onze goede voornemens ten spijt …..

We hadden gehoopt, dat we met de telefoonkaartjes van de Bahama’s in staat waren overal internet te hebben. Een dagelijkse, in ieder geval een wekelijkse update van de website lag in het verschiet! Dat internet was ons bij de aanschaf van de simkaart beloofd! En dat klopt ook. Maar het is wel dusdanig traag, dat het uploaden van nieuwe berichten naar de DD site niet lukte.
Dus nu dan maar een update van de laatste maand.

We liggen inmiddels in Nassau, de hoofdstad van de Bahama’s, op een van de kleinere bewoonde eilandjes, New Providence. Er zouden hier iets van 250.000 mensen wonen. Naast New Providence ligt Paradise Island, met 2 bruggen verbonden met Nassau. Paradise Island is het gebied van de rijken. Allemaal hotels, waaronder het Atlantis; immens, 2 wolkenkrabbers met een brug ertussen, een marina voor alle megajachten die Nassau als thuishaven hebben (belastingparadijs) een eigen zeeaquarium waar je onder water doorheen kunt wandelen in het decor van de verzonken stad Atlantis (een plaats waar veel films zijn opgenomen) en verder huizen van de GROTEN der aarde (whatever that may be). Paradise Island staat bekend om zijn fantastisch witte stranden. Dagelijks komen hier 3 tot 4 cruise schepen aan vol vetgemeste Amerikaanse passagiers. Op de pier al worden deze toeristen opgevangen door een armada van bootjes en boten die snorkelexcursies aanbieden, zwemmen met dolfijnen, diepzeevissen, speedboatvaren, zeilen met een huge catamaran of gewoon een roddeltoer met een rondvaartboot. Onder luidde versterking vertelt de gids dan welke megaster waar woont, hoeveel personeel die en die heeft, hoe duur het megajacht van pietje was. Daar weten wij het dus allemaal van! Kortom, Zandvoort is er helemaal niks bij.

Wij zijn hier niet omdat het hier zo mooi (?) of toeristisch is. Nee, het onderdeel van de watermaker is hier aangekomen. Op woensdag was het er al, maar uiteindelijk werd het op vrijdag pas vrij gegeven. Alles is inmiddels gemonteerd, maar helaas, het werkt nog niet. De lekkage is weliswaar over maar de drukopbouw is nog onvoldoende waardoor de waterproductie niet op gang komt. Morgen ga ik naar de lokale dealer om te kijken of we het probleem op kunnen lossen.

Wat hebben we zoal gedaan sinds we op Long Island aangekomen zijn.

Het vertrek uit Little Harbour (onze eerste ankerplaats op de Bahama’s) was nog spannender dan de aankomst aldaar, ondanks het feit dat we het bij hoogwater (en geen stroom) hadden gepland. Er waren vreselijk steile golven waar we nauwelijks tegenop konden. Jammer dat we dat niet op film vast hebben gelegd; je bedenkt dat altijd te laat! Maar terug gaan om het overnieuw te doen, …. nee, daarvoor was t te spannend. Maar Little Harbour was een mooie baai in het zuiden van Long Island. Er was ’s nachts een windshift, waardoor we in het midden van de nacht nog ankerop moesten om in dieper water een beter plekje te vinden.

Clarencetown, de “hoofdstad van het eiland” was onze volgende stop. Hier hebben we een week gelegen, (bijkomen van Nederland en de ingewikkelde reis terug naar de DD) een autootje gehuurd, geproviandeerd (voor zover dat gaat in de Bahama’s) gelezen en gewandeld. Vervolgens zijn we naar de Exuma’s gevaren. Een langerekt en uiterst smal riffen en eilanden gebied van zo’n 200 km lang. Spannend varen hoor: aan de ene kant van de eilandjes is de ruige oceaan, aan de andere kant het turkooizen water met al zijn ondieptes en riffen. Tussen de eilandjes kan je door varen om, naar believen, door diep en ruig water dan wel door (zeer) ondiep en vlak water te varen, met alle risico’s (van aan de grond lopen) van dien. Het hele gebied bestaat uit talloze kleinere en grotere eilandjes met brede dan wel smalle doorgangen, de ene ondiep de andere diep genoeg voor de DD. Je kan er prachtig scharrelen, heerlijk ankeren, lekker relaxen en genieten, ……. maar voor de rest is er niets te doen.

Ja, toch wel! Ook hier kan je gluren naar de rijken der aarde. Allereerst de veeeeeeeele veeeeeeele megajachten die hier rond hangen. Kom je ze in Europa alleen maar tegen in Saint Tropez of Monaco, hier ligt er op elke hoek van ’n eiland wel eentje en ik had al verteld dat er heel veel eilandjes waren! Maar eilandjes in de Exuma’s blijken ook hebbedingetjes te zijn. Zo bezit Johnny Debb er eentje, en Nicolas Cage en Eddie Murphie. Op een gegeven moment hadden we ons anker laten vallen bij Bell Island, een van de grotere eilanden in het gebied. De volgende dag, tijdens onze verkenningstocht met de dhingy, stuitten we op een gloedje nieuwe marina, verborgen achter een nauwe ingang, uitgegraven uit de rotsachtige bodem; fantastisch luxe en met heel veel smaak ontwikkeld. Er was wel plaats voor minstens 10 tot 15 megajachten. Brede steigers, afgewerkt met hardhout, de meest luxe voorzieningen, waaronder krachtstroom en kabelTV, koperen wasbakken met gouden kranen. Het was nog in volle ontwikkeling. Natuurlijk naar binnen gevaren (onze dhingy had nog nooit ALLEEN aan zo’n mooie steiger in zo’n grote marina gelegen) en op verkenning gegaan. Na driekwart eiland werden we opgemerkt door een uitvoerder. Het eiland werd momenteel ontwikkeld en bleek “private”. Wij werden (zeer vriendelijk) verzocht weer naar onze boot te gaan. Later hoorden we dat Aga Khan 2 jaar geleden dit eiland aan zijn bezittingen had toegevoegd en aan het ontwikkelen was. Vier of vijf grote villa’s, waarvan de grootste voor hem zelf natuurlijk en de rest voor zijn gasten, verschillende hagelwitte stranden met prachtige terrasjes, een hele kwekerij voor alle bloemen en struiken op het eiland, een wegennet voor alle golfkarretjes, een vliegveld, enz enz enz. En natuurlijk allerlei voorzieningen voor zijn personeel.

Varen, en met name ankeren, in zo’n gebied is heel spannend. Allereerst is het een gebied waar geregeld “weer-fronten” over trekken. De wind draait dan in een a twee dagen van Oost naar Zuid naar West naar Noord. Je bent er nooit zeker van of de wind de volgende ochtend niet precies van de andere kant waait. En daar moet je rekening mee houden. Is het aan de andere kant van je anker ook diep genoeg? We hebben meerdere keren meegemaakt, dat we halverwege de nacht, bij lager water en gedraaide wind, op een ondiepte lagen te “rijen”. En dan slaap je niet lekker meer! Wat ook spannend is, is als je je weg moet zoeken tussen allerlei ondieptes door. Soms moet je een hele doolhof van ondieptes terug varen, omdat je je uiteindelijke doel toch niet kon bereiken, net te ondiep! Gelukkig is het bijna allemaal zand en behoudens wat verfverlies aan de onderkant van de kiel levert het geen enkel probleem op.

Het was wel een keer spannend bij Staniels Cay.

Wij lagen daar voor anker, vlakbij de Thunderball grot (de onderwatergrot waar de James Bond film werd opgenomen) en we hadden uitgerekend dat we het net zouden redden bij laag water. Nee dus! Een uur voor zonsondergang zaten we plotseling vast. De DD lag te rammen op de bodem. Toch maar anker op en zoeken naar een betere plaatsje. Maar we hadden buiten de waard gerekend. Het werd nog steeds lager water en door het manoeuvreren kwamen we al maar vaster te liggen, ondertussen echter zonder anker. Hierdoor bestond het risico dat we later door het opkomende water steeds verder de kant op zouden worden gedreven. Met de dhingy het anker opnieuw uitgebracht en gelukkig kwamen we vlak voor het donker los en konden we op zoek naar een beter plekje.

Wat ons vooral bij zal blijven van de Exuma’s zijn de prachtige kleuren van het water waar je doorheen vaart op weg naar een van volgende ankerplaatsjes bij weer een ander eilandje.

25.04.700 N / 77.18.700 W

1.684 gedachten over “Al onze goede voornemens ten spijt …..”

1. canadianpharmacymeds com
    Considering that numerous American medical citalis medical insurance plans don’t cover the cost of medications, as well as numerous Americans lack insurance coverage altogether, the high price of prescription medication could provide a significant obstacle to beneficial therapy. Some individuals with multiple or relentless clinical difficulties have actually come to depend upon cheaper Canadian drugs to satisfy their healthcare demands.
    northwestern pharmacy canada [url=http://canadiantrustypharmacy.com/]canadian medications[/url]