Aankomst op Cabo Verde, Ilha do Sal

Lieve Luitjes.

Je zult het geloven of niet, maar we zijn aangekomen op Ilha do Sal, het meest noord-oostelijke eilandje van de Kaap Verden.
Wij kunnen het zelf in ieder geval nauwelijks geloven.

Het was een helse tocht. Een onaangenaam ruwe zee.

Met een hardere wind dan voorspeld, 6-7 ipv 4-5, wel redelijk uit de goede richting: aanvankelijk aan de wind en daarna ruimend tot ongeveer halve wind. Maar die golven; of eigenlijk geen golven maar deining. Dat wil zeggen dat de golven niet uit één richting komen, maar uit alle richtingen. Je kon er dus geen peil op trekken. Het resultaat laat zich raden: beiden zo ziek als een zeehond! En dat 3 dagen lang. Niets gegeten, nauwelijks iets gedronken, vissen gevoerd (de een wat meer, de ander wat minder) en onszelf steeds opnieuw voor gek verklaard, dat we deze onderneming ooit zijn begonnen. Maar we hebben het wel in een record tempo afgelegd. Ruim 450 mijl in 3 dagen.

Als we die zeeziekte nog eens kunnen overwinnen doen we straks nog mee met de nieuwe Volvo Ocean!

En het gekke is dat je die ellende snel vergeet. We hebben ondertussen het schip wat opgeruimd, gekookt en gegeten, een kopje koffie gedronken en zitten nu dit berichtje te typen. We deinen nog wel verschrikkelijk na, terwijl de Dikke Druyff uiterst rustig achter z’n anker ligt. Dus dat ligt ongetwijfeld aan onze toestand.

Onze Gambia experience hebben we afgesloten met een heftige dag (woensdag 23/11/11). We hadden in Brikama een ankergewicht laten maken (met tussenkomst van Blakka, onze chauffeur en gids), die we zouden ophalen op de terugweg naar het vliegveld (om Tet af te leveren). Bij aankomst bij de “smid”(?) bleek deze niet de afgesproken 10 kg lood gesmolten te hebben maar 3 kg! Terwijl we wel 400 Dalasi (= E 10,-) als voorschot hadden betaald (we hadden een “harde” deal gemaakt voor 800 Dalasi voor 10 kg in het totaal). Hij eiste opeens veel meer geld, en wel 2700 Dalasi!! (Overigens had hij van deze hogere kosten geen melding gemaakt, tijdens het telefoontje naar Blakka op zondagavond, waarin hij aangaf dat hij het materiaal had ingekocht.) Hij had het lood aan onze ketting met wartel gesmolten. Na veel gekrakeel heen en weer (gelukkig met Blakka erbij, anders hadden we geen poot gehad om op te staan) gaf ik hem de keus: óf wij namen de vastgesmolten 3 kilo lood mee en hij zou tevreden moeten zijn met 400 óf hij zou het lood eraf halen en mij mijn 400 Dalasi terug geven. Nee dus. Het lood haalde hij er wel vanaf, maar naar die 400 konden we fluiten, zei hij. De vertrektijd van Tet’s vliegtuig kwam steeds dichterbij; en we moesten nog minstens 3 kwartier rijden. Dus zijn we terug gegaan naar de auto van Blakka en, op weg naar het vliegveld, langs de politie gereden, waar we melding hebben gemaakt van het voorval en afspraken later terug te komen.

Zo gezegd zo gedaan. Na Tet afgeleverd te hebben, gingen we met “mister policemen himself” naar de “werkplaats” van de smid (een van roestige golfplaten gemaakt hokje van 2×2 m); maar de vogel was natuurlijk al lang gevlogen. Blakka had gelukkig wel zijn mobile nummer gevraagd bij het maken van de deal dus de Hermandad belde de “boef” op en verordoneerde hem naar het bureau te komen. Dat zou hij doen volgens de Hermanhupsakee. Dus spraken we af dat de politiebaas ons zou bellen wanneer hij daar gearriveerd zou zijn. (Hij vroeg nog wel een kleine bijdrage voor zijn beltegoed – à 100 Dalasi – genoeg om heel Gambia af te bellen). Tijdens de terugrit naar het bureau zwaaide Hermanus als “de populaire broer van Bouterse” naar alle locals, zo belangrijk vond hij zich kennelijk.

Achteraf hebben we wel onze vraagtekens bij deze werkwijze. Als iemand opgepakt en in een cel gezet kan worden, alleen op basis van een niet geverifieerd verhaal van een ander, geeft dat te denken. Wij vonden het ook heel sneu voor Blakka, omdat hij zich zo verantwoordelijk voelde voor het mislukken van deze deal. Met veel vertraging konden we onze weg voortzetten naar Banjul, om uit te klaren. En vervolgens fourageren in Serekunda, omdat we anders 3-4 dagen zouden hongerlijden op de Dikke Druyff!

Samen met Blakka, Ebou (gids van de 1e dag, en gastheer met Tobaski), Alex (ook gids) en Buba (bootboy) hebben we ons Gambiaavontuur afgesloten met een borrel in de Lamin Lodge. Ondertussen hadden we een SMSje van Tet gehad, dat haar vliegtuig pech had en dat de Luchtwegenwacht nog minstens een dag nodig had om ‘m op te lappen, dus Tet was naar een hotel in Banjul getransporteerd. Ze zal ondertussen wel in Nederland aangekomen zijn. (Heb je van ArkeFly nog wat zakgeld gekregen om de dag door te komen?)

Wij zijn die avond pompaf, zonder eten, geen puf meer om op te ruimen of de boot klaar te maken voor de volgende grote reis, met de kippen op stok in onze kooi gedoken.
Een slechtere voorbereiding voor een lange tocht over zee konden we niet hebben!

Maar we waren wel weer een spannende ervaring rijker!

B@B

PS Een uitgebreid verslag van de reis over de rivier volgt nog!

1.727 gedachten over “Aankomst op Cabo Verde, Ilha do Sal”

1. Howdy Partner. You look like the type of guy who needs to have a little fun. You can have all kinds of fun at http://camgirl.pw/ That’s the most exciting site on the internet. You’ll never experience a dull moment there. Go ahead, give it a try. Just remember to be on your best behavior. Cowboys can be rowdy. Try not to drink too much time at the saloon before heading on over there.

2. Every guy out there needs to relax from time to time. You’re no different. The best way to relax is by talking to a super hot babe. There are plenty of sexy ladies at http://camgirl.pw You can do a whole lot more than just talk with these cuties. They’re also looking to have the same exact type of fun you are.

3. There isn’t a time of day when you won’t find plenty of hotties at http://camgirl.pw It doesn’t matter if you go there early in the morning or late at night. There’s always lots of babes just waiting to talk to guys. Don’t forget, you’re just one click or tap away from the live entertainment that you’ve been craving. This is as hot as it gets and you’ll realize that within just a matter of moments.

4. Are you smiling yet? Probably not. You haven’t visited http://camgirl.pw You’re going to have the biggest smile plastered all over your face after you visit that site. It’s jam packed with the hottest online performers. You’ve never seen or heard anything quite like this before.